365 dní pro neziskovky

02/03/2016
Jsou zakázky, které vás baví, a takové, které uděláte, protože to umíte a víte, že za to dostanete zaplaceno. Ano, jsou zakázky, které jsou zaplacené lépe, a jsou takové, které se vyplatí zrealizovat jen tak tak. Z mé zkušenosti se to ještě většinou nakombinuje tak, že zakázka, které nás baví, je ještě k tomu dobře zaplacena... a naopak. To “naopak” je smutný příběh, ale život je už takový.
 
Proč píšu o penězích, když je v nadpisu slovo “neziskovky”? Protože to je krásný paradox. Jedná se o zakázky, které baví a za které nejsou peníze. (Napsáno bez lítosti.) Výjimka, která mi v mém životě potvrzuje pravidlo.
 
My jsme se s Kateřinou minulý rok rozhodli, že uděláme dobrou věc. (Pokud dobré věci neděláte, doporučuji vyzkoušet. Ten pocit stojí za to.) Dlouho jsme řešili, jak na to. Komu pomoci a jak? Chtěli jsme pomoci tím, co umíme nejlépe. Pomoci někomu s komunikací, pomoci mu s vybudováním dlouhodobé funkční marcom strategie. Kateřina vyhledala organizaci AVPO a věci se daly do pohybu. AVPO je totiž asociace, která se snaží vytvářet transparentní a spolehlivý neziskový sektor. Jinými slovy ukazuje cestu donátorům “komu” pomáhat. AVPO za nás oslovila “své” neziskovky a nabídla jim naši pomoc. To vyvolalo překvapivou reakci a my jsme obratem dostali hned několik e-mailů od vedení různých o.p.s. (obecně prospěšných společnosti). Rozhodování mezi nimi nebylo snadné, protože jsme viděli hned 3 organizace, se kterými bychom do toho šli.
 

Vyhrály děti

Naše rozhodování pro letošní naši třistapětašedesátku vyhrály “děti z dětských domovů”, i když musím hned jedním dechem dodat, že předmět o.p.s.-ka hrál jenom asi třetinovou roli. Tým Dejme dětem šanci (pozor, neplést s Dejme šanci dětem; to jsme se museli rychle naučit) do toho šli naplno. Vytvořili jsme jeden tým a v rychlém sledu jsme absolvovali 3 workshopy a společně nastavili vše, co naše práce na strategii obnáší: vize, cíle, cílová skupina, obsah komunikace, komunikační nástroje a časový plán jednotlivých aktivit.
 
Začátek spolupráce máme za sebou. Michaela Chovancová, zakladatelka a ředitelka DDŠ k tomu řekla: “...já doufám, že budeme spolupracovat dlouho a úspěšně… oceňujeme to, že máme někoho, kdo nám může poradit...” Zde se můžete podívat na celé její shrnutí naší dosavadní spolupráce:
 

Co nás překvapilo

Překvapila nás cílová skupina. Očekávali jsme ženy, to ano, ale spíše o něco mladší. Průzkumy ukázaly, že pravidelné donátorky jsou spíše okolo 45+. Tomu musíme přizpůsobit cílení, skladbu komunikačních cest přemýšlení nad obsahem. Fakta a chlubení transparentností, na kterou DDŠ kladlo velký důraz, musí ustoupit příběhům a emocím. Opět se potvrdilo to, co marketingem vždycky probublávalo - příběhy táhnou. Lidi, ženy obzvláště, nezajímá výroční zpráva, chtějí si přečíst další příběh. V rámci neziskového sektoru to samozřejmě není informace pouze pro DDŠ. Výzkum, který jsme prováděli a který jsme pak porovnávali s jiným, celostátně provedeným dotazováním, ukazuje že naše překvapení jsou obecně platná.
 

Najděte si svoji neziskovku

Neziskový sektor je posetý desítkami pozoruhodných projektů, které často zápasí o holé přežití. Hledají finance, aby mohli pomoci těm, kterým stát, okolí či společnost nepomůže. Hledají finance, aby sami přežili a mohli hledat finance pro ty potřebné. Jak jsme sami zjistili, peníze převedené na účet neziskovky nedokáži vyřešit každý problém. Třeba máte ještě něco navíc, co byste mohli nabídnout. Máte něco, díky čemu bude daná neziskovka pracovat efektivněji, bude vypadat důveryhodněji, bude schopna pomoci více potřebným. 365 dní pro neziskovky je naše cesta, jak pomoci. Jaká bude ta vaše?