Středa, 30. Srpen 2017

Storytelling aneb nemusíte prodávat, ale mluvte tak, aby ostatní kupovali.

Autor: 

Storytelling je rozprávění, vyprávění příběhů, často s improvizací. Je to návrat k tradici vyprávění. Všichni z nás si pamatujeme školní povinnou četbu - pověsti od Aloise Jiráska, pohádky Němcové či Erbena. I z dob dávno minulých jsou postavy, které vypráví své příběhy. A co třeba příběh o  Šeherazádě, vypravěčce, která vypráví svému manželovi každou noc nový příběh bez konce, jen aby unikla popravě.
 
Vyprávění příběhů je ta nejpřirozenější lidská činnost, ale i umění zároveň. Okolo vypravěčů se vždy shlukovaly davy a hltaly vyprávění z dávných dob i zemí.
Tak proč vypravěčství nevyužít v businessu. Vždyť jsme to my marketéři, kdo říkáme klientům, že musí mít svůj příběh. Jejich značka, jejich produkt, jejich kampaň musí mít příběh. 
 
Nemusíte prodávat, ale mluvte tak, aby ostatní kupovali.
 
Příběh musíte umět vyprávět. Pokud si storytellingem projdete či se nad svým vyprávěním budete zamýšlet - začnete lépe komunikovat s posluchači nejen při veřejných vystoupeních. Naučíte se srozumitelně vyjadřovat, nebudete se bát zařazovat do svého projevu i originální vypravěčské postupy. Budete originální, osobití a budete využívat svoji fantazii i imaginaci. Naučíte se mluvit tak, aby ostatní kupovali. Aby byli zaujati vaši značkou, vámi.
 
Lidé mají rádi příběhy od pradávna. Lidský mozek si totiž snadněji pamatuje vše, co nám bylo předáno pomocí příběhu. Pomocí příběhu můžete přesvědčovat druhé, získat si pozornost,  zaujmout, ovlivňovat atmosféru ve firmě nebo pobavit. A také prodat myšlenku nebo produkt.
 
Každý dobrý obchodník byl měl být dobrým vypravěčem. Je rozdíl mezi podáním informací a inspirováním. Mnohdy nestačí být moudrým v srdci a duši, ale jde o sebeprezentaci. Na druhé straně výborná sebeprezentace s prázdnou osobností se prodává jen krátce.
Abychom vyprávění příběhu povýšili nad podávání informací, tak mysleme na moudrost a ponaučení, kterým končí každý příběh.
 
Pojďte do toho a připravte si svůj vlastní příběh. Příběh toho, proč děláte to, co děláte. Příběh toho, jaká byla vaše nejlepší zakázka. Zde je pár zásad, kterých byste se měli držet:
1) Musíte vyprávět něco, co je pravdivé a čemu věříte.
2) Začínejte časovým údajem.
    Každá pohádka začíná Bylo, nebylo… za devíti horami a devíti lesy atd. Posluchač tím ihned pozná,
    že budete vyprávět příběh.
3) Celý příběh by měl být kratší než 2 minuty.
4) Struktura příběhu je daná a příběh končí ponaučením:
     a) Nejprve určete, o čem budete vyprávět,
     b) pak přejděte ke všeobecným informacím,
     c) potom popíšete podrobnosti o konkrétní věci,
     d) a nakonec musí mít váš příběh business point ponaučení, nad kterým bude váš posluchač přemýšlet...
         ponaučení, které jemu samotnému spustí uzdu fantazie a inspirací.
 
Příběhy je jednodušší psát v heslech, abychom mohli improvizovat podle toho, jaký posluchač nám naslouchá.
 
Objevte v sobě skrytý exhibicionismus, pusťte uzdu své fantazii a myslete na to, že nemusíte prodávat! Jen mluvte tak, aby ostatní kupovali.

 

Štítky: