Středa, 1. Únor 2017

Na začátku jsou cíle (4. díl z cyklu o marcom strategii)

Autor: 

Ke všemu, co děláme, potřebujeme mít cíl. Pokud jdeme přitlouct obrázek na stěnu nebo pokud si potřebujeme koupit auto. Potřebujeme nejprve cíl - tedy mentální vizualizaci toho, čeho chceme dosáhnout, co bude na konci naší činnosti. Pokud toho nejsme schopni, nezrealizujeme to. Samozřejmě pouhé představení cíle není všechno, ale je to dobrý a neodiskutovatelný začátek.

V minulém článku jsem si vzal na mušku briefy a vůbec způsob informačního přenosu klient-agentura. Snažil jsem se vám ukázat svůj pohled na škodlivost či nedokonalost briefu. Zcela jasnou představu budete mít po přečtení celého cyklu o marcom strategii. Jenom připomenu, že jsem nechtěl odsoudit briefy k záhubě. Pouze je považuji za zbytečné v rámci tak komplexní práce jako je marcom strategie.
 
Teď bych se rád dostal k užitečnosti a ke správnému nastavení cílů. Chození bez cíle se nazývá bloumání, pokud ovšem máte cíl, vaše chození se rázem změní na pouť či cestu nebo trasu. Ve světě podnikání se zdá být až skoro nepřijatelné, abychom sami o sobě a o své práci prohlásili, že bloumáme. To nikdo z vás neřekne. A přitom někteří z vás, kteří to čtou, takovou charakteristiku práce vykazují. 
 
Bloumavé podnikání se zdá být na první pohled velmi atraktivní. Může se věnovat čemu chce. Chvilku může taková firma vyrábět dveře s dubovým dekorem, pak si zase na chvilku řekne, že se ji líbí více olše, a když někdo ve vedení prohlásí, že se mu líbí červená, výrobní linka klidně vyplivne i pár desítek dveří červených. Určitě byste i vy sami vymysleli řadu úsměvných variant, jak by se mohla bloumající výrobna dveří chovat. Otázkou je, jestli to v konečném důsledku je opravdu úsměvné. 
 
A teď se odvažme hlaveň této otázky namířit na sebe a své aktivity. Jak jistí si jste v otázkách toho, co je pro vás ve firmě priorita, co vás živí nebo co vás bude živit za 3 roky? Jaké jsou vaše cíle a jaké aktivity vás tam dostanou? Skončíte za 3 roky s nárůstem 15 % nebo se skladem plným modrých dveří, které nikdo nechce?
 
Zde je 5 odvážných otázek, které prověří vaše cíle a jejich sílu:
  1. Čeká vás v následujících 3 letech investice ve výši 10+ % z ročního obratu? Máte na tento projekt připravený plán včetně časového harmonogramu? Máte spočítáno, o kolik se vám díky této investici zvýší obraty?
  2. Máte jasnou představu, tzn. plán, kdy v následujících 12 měsících zaměstnáte nové lidi nebo kdy propustíte zaměstnance stávající?
  3. Dělali jste v minulých 12 měsících nějaký kvalitativní nebo kvantitativní průzkum u svých zákazníků?
  4. Máte na 100% ověřeno, že 3 základní informace, které budete komunikovat v následujících 12 měsících, jsou ty, které přinesou největší obrat či zisk?
  5. Máte dobrý pocit, když si na své cíle pomyslíte?
 
Pokud jsou vaše odpovědi negativní, je nejvyšší čas zamyslet se nad tím, kam směřujete. Pusťte se do hledání cílů nebo se ozvěte nám a my vám s tím pomůžeme.
 

Kdo je v životě úspěšný

Jakou úlohu má cíl? Co od něj můžeme čekat? Dobrý cíl nás nenechá lelkovat, potulovat se okolo vytyčené cesty, stát na místě nebo dokonce se vracet. Dobrý cíl nás táhne kupředu, ukazuje nám cestu i průběžný postup, motivuje nás. Což jde samozřejmě jenom tehdy, když se nám cíl líbí, když je pro nás atraktivní.
 
Nezmiňuji zde alternativu ke stanovení SMART parametrů vašich cílů. Ty jsou důležité a bez nich to nejde. Ale toto dříví do lesa internetu tahat nechci. Tady se chci jenom zastavit u toho, že důležitější, než zda je cíl akceptovaný či měřitelný, je to, zda ho milujete. Zda se na něj těšíte. Zda chcete ten cíl dosáhnout, protože je to něco, co jste si vždycky přáli. Proto jsou někteří lidé tak výkonní a úspěšní. Mají rádi své cíle, rádi si hrají s tou myšlenou, jaké to bude, až svého cíle dosáhnou.
 
Více informací o nás - o tvůrcích dobrých marcom strategií - najdete na naší landing-page strategymakers.seventy7.cz